دلیل ایجاد صاعقه

چرا صاعقه رخ میدهد؟

علیرقم داستان های ساختگی که تا بحال در مورد ایجاد صاعقه نقل شده، امروزه علم دلیل به وجود آمدن صاعقه را توجیه میکند. برای ایجاد صاعقه در ابتدا به هوای گرم و هوای سرد نیاز است. وقتی این دو به هم میرسند، هوای گرم به بالا حرکت میکند و باعث ایجاد ابر طوفانزا میشود. هوای گرم محتوی مقدار زیادی قطرات آب میباشد و هوای سرد حامل مقدار زیادی از ذرات یخ است. بنابراین، در هنگام طوفان، قطرات آب و یخ باهم برخورد و سایش میکنند و این موضوع باعث ایجاد شارژ الکتریکی یا الکتریسیته ساکن در ابر میشود که اولین دلیل ایجاد صاعقه است.

درست همانند یک باتری، این ابرها دارای قطب منفی و مثبت هستند و قطب مثبت در بالای ابر و قطب منفی در قسمت پایینی آن قرار میگیرد و این امر باعث القای بار الکتریکی مثبت به زمین میشود و در نهایت وقتی قسمت پایینی ابر (قطب منفی) به مقدار لازم شارژ میشود، ابر تخلیه انرژی میکند و صاعقه ایجاد میشود.

ایجاد صاعقه
ایجاد صاعقه

انرژی تخلیه شده از ابر در میان هوا حرکت میکند و به سمتی کشیده میشود که بار مخالف دارد. به محض ایجاد اتصال با بار مخالف صاعقه شکل میگیرد. صاعقه میتواند بین ۲ ابر اتفاق بیفتد یا از آسمان به سمت زمین کشیده شود. با این حال، ایجاد صاعقه قالبا میان ۲ ابر اتفاق میفتد و فقط زمانی که صاعقه مقدار تجمع زیادی از بار غیر همنام خود را در روی زمین بیابد، به زمین اصابت میکند.

 گرچه امروزه علم کاملا ایجاد صاعقه را توجیه کرده است، اما هنوز دلیلی برای حرکت زیگزاگی رعد برق کشف نشده است. در آخر صاعقه به سمت ابر برمیگردد و به دلیل وجود مقدار بسیار زیادی الکتریسیته باعث گرم تر شدن هوا میشود. جالب است بدانید که صاعقه در حدود ۲۷,۰۰۰ درجه سلیسیوس حرارت دارد و این مقدار ۶ برابر بیشتر از دمای سطح خورشید میباشد.

شرکت PTS طراح، تولید کننده و مجری انواع سیستم های ارتینگ و حفاظت در برابر صاعقه می تواند راهکارهای مناسبی را برای حفاظت در برابر صاعقه ارائه نماید.

One Comment

  1. سلام ظاهرا در هنگام تایپ دکمه غ خراب بوده و در اکثر موارد به جای حرف غ از حرف ق استفاده شده است . در هر حال مطالب قابل استفاده میباشد . کاش میشد کمی بیشتر به علل اتفاقات روی داده در ابرها و نتیجتا ایجاد صاعقه اشاره میشد .مثلا چرا بارهای مثبت به بالا و بارهای منفی به قسمت پایین ابرها می آیند و یا چگونگی ایجاد مسیر برای تخلیه بار از ابرها به زمین ( در نتیجه یونیزاسیون )

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *