سیستم حفاظت در برابر صاعقه چیست ؟

سیستم حفاظت در برابر صاعقه برای حفاظت از سازه ها، تجهیزات و انسان ها دربرابر ولتاژ و آمپر شدید صاعقه که گاها به ۲۰۰ کیلو آمپر میرسد طراحی میشود. در واقع سیستم حفاظت در برابر صاعقه برای ساختمان ها، همانند قفس فارادی عمل میکند و فضای خارجی ساختمان و تمام اجزای داخل آن را در برابر میدان الکتریکی ایجاد شده توسط صاعقه و آمپراژ ولتاژ بالای آن حفاظت میکند.

سیستم حفاظت در برابر صاعقه در واقع راهی برای تخلیه جریان صاعقه به داخل زمین ایجاد می کند.اجزای یک سیستم حفاظت در برابر صاعقه معمولا از یک یا چند میله ی صاعقه گیر ، تعدادی کلمپ مخصوص ارت (منظور از کلمپ اتصال دهنده ها هستند) و تعدادی اجزای جانبی دیگر برای ایجاد یک مسیر ایمن و با مقاومت الکتریکی کم تشکیل میشود. در این خصوص در مقالات بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

صاعقه همیشه مسیری را برای گذر انتخاب میکند که کمترین مقاومت را داشته باشد. ازین رو، کاهش مقاومت زمین برای ایجاد این بستر بسیار مهم است. از مواردی که در این مورد استفاده میشود، پودر کاهنده ی مقاومت زمین یا بکفیل میباشد.

بدون سیستم حفاظت در برابر صاعقه ، تقریبا هرچیزی که در راه اصابت صاعقه باشد نقش یک حادی را اجرا میکند و جریان را از خود عبور میدهد. مثلا، اگر صاعقه به یک ساختمان بدون حفاظت برخورد کند، تمامی اجزایی که در ساختمان هستند حتی ساکنین آن ساختمان ، برای صاعقه یک مسیر عبور محسوب میشوند و صاعقه راحت ترین راه را برای عبور انتخاب میکند. گاهی اوقات نیز صاعقه باعث ایجاد صدمات حرارتی و گاها آتش سوزی میشود .

حال اگر اجزای سیستم حفاظت در برابر صاعقه به درستی در محل مناسب نصب شده باشند، صاعقه قبل از برخورد به ساختمان به طرف راهی که مقاومت کمتری دارد کشیده میشود. این بدین معناست که صاعقه قبل از برخورد به ساختمان یا سازه ، به سمت سیستم حفاظت در برابر صاعقه کشیده شده و سیستم نیز جریان را به داخل زمین هدایت میکند.بهترین نوع متریالی که میتوان برای این سیستم استفاده کرد میله صاعقه گیرهایی از جنس استنلس استیل و مس است. چرا که این ۲ فلز از مقاومت الکتریکی کمی برخوردارند و جریان را به راحتی عبور میدهند.

حفاظت از صاعقه

نقشه ی یک سیستم حفاظت در برابر صاعقه

صدماتی که توسط صاعقه ایجاد میشود ، همیشه قابل مشاهده در مدت کوتاه نیستند. به طور مثال، وقتی صاعقه با سازه ای برخورد میکند، با عبور از تمام اجزای حادی در ساختمان باعث ایجاد حرارت بسیار بالایی میشود و این موضوع باعث تعییر شکل در ساختار مولکولی متریال آن جسم میشود. همانطور که آب با برخورد صاعقه بخار میشود، متریال های مختلف واکنش هایی متفاوت نشان میدهند و این میتواند حتی تیر آهن های بکار رفته در ساختمان را نیز شامل شود.

در مجموع سیستم حفاظت در برابر صاعقه ، وظیفه ی هدایت جریان بسیار بالای صاعقه را به داخل زمین و خنثی کردن آن را دارد. اما نکته ی بسیار مهم در این مورد کیفیت اجزای بکار رفته، ایمنی در اتصال و استراتژی چیدمان (طراحی) درست است که در صورت عدم رعایت هریک از موارد فوق، نه تنها سیستم کارایی خود را از دست میدهد بلکه باعث افزایش خطر و گاها به وجود آمدن صدمات مالی بسیار زیاد و یا صدمات جانی نیز میشود.

شرکت PTS طراح ، تولیدکننده و مجری انواع سیستم های حفاظت در برابر صاعقه همیشه ایمن ترین و اقتصادی ترین راه را به دوستان و مشتریان خود پیشنهاد میدهد.

امیدواریم مطلب فوق، برای شما سودمند واقع شده باشد.

نویسنده : تیم R&D شرکت PTS

One Comment

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *