حقایق جالب از صاعقه

صاعقه ها همیشه یکی از اتفاق هایی هستند که در کنار زیبایی آنها، حقایقی جالب در آن ها نهفته است. در این مقاله قصد داریم چند مورد از حقایق جالب از صاعقه را عنوان کنیم:

  • قربانیان برخورد با صاعقه نوعی عارضه پوستی همراه با خارش در پوستشان ایجاد میشود

کسانی که مورد برخورد صاعقه قرار میگیرند، در سطح بندنشان نشانه هایی عجیب به شکل صاعقه ایجاد میشود که با خارش شدید همراه است  که موقتی بوده و بعد از چند ماه یا گاها چند سال از بین میرود.

برخورد صاعقه به انسان
برخورد صاعقه به انسان

 

  • یک صاعقه میتواند یک درخت را منفجر کند.

یکی ازحقایق جالب از صاعقه قدرت آن می باشد. یک صاعقه در به طور میانگین حدود ۱۵ میلیون ولت برق دارد. با برخورد صاعقه به یک درخت، مایع درونی تنه ی درخت بلافاصله به واسطه ی جریان بسیار بالا بخار میشود و در نهایت بخار ایجاد شده و سرعت بالای ایجاد آن باعث انفجار پوسته درخت و درنتیجه انفجار و متلاشی شدن کامل آن میشود.

برخورد صاعقه به یک درخت
برخورد صاعقه به یک درخت
  • به یک دریاچه در آمریکای جنوبی، بیش از صد صاعقه در ساعت برخورد میکند.

در جنوب غربی ونزوئلا، دریاچه ای به نام ماراکایبو وجود دارد که ۳۰۰ شب در سال مورد اصابت صاعقه قرار میگیرد. دلیل ایجاد این پدیده به وجود آمدن الگوی هوایی خاصی است که از برخورد جریان هوای گرم بلند شده از دریاچه کاریبون با جریان هوای سردی که از رشته کوه های آند میوزد ایجاد میشود. این الگوی هوایی باعث پدیدار شدن مکانی شده است که برای مورد اصابت قرار گرفتن صاعقه رتبه ی اول را دارد. این مورد از حقایق جالب از صاعقه در کتاب گینش نیز ثبت شده است.

دریاچه ماراکایبو
دریاچه ماراکایبو
  • پدیده خشک کردن صاعقه حقیقت دارد.

وقتی صاعقه با سنگ یا شن برخورد میکند، حرارت بسیار بالای آن باعث تغییر در ساختار مولکولی آن جسم میشود و یک نوع پوششی به نام فولگوریت (Fulgurite) ایجاد میشود. به دلیل نادر بودن این پدیده، به جسمی که این تحول را تجربه کرده باشد “فسیل رعد و برقی” یا سنگ آذرخش گفته میشود. به جرات این مورد یکی از جالب ترین موارد در میان حقایق جالب از صاعقه می باشد.

فولگوریت
فولگوریت
  • بسیاری از مردم از مورد اصابت قرار گرفتن صاعقه میترسند !

یکی دیگر از حقایق جالب از صاعقه ترس داشتن از آن می باشد که باعث ایجاد نوعی بیماری روانی شده است. با اینکه احتمال برخورد صاعقه با شما ۱ به ۱۲,۰۰۰ میباشد، تعداد زیادی از مردم از این پدیده وحشت دارند. این ترس عمومی باعث ایجاد بیماری ای به نام Astraphobia شده است. اکنون Astrophobia بسیار شایع شده است به طوری که در آمریکا به عنوان سومین فوبیا بعد از Acrophobia (ترس از ارتفاع) و Zoophobia (ترس از حیوانات) شناخته شده است. با این حال دانشمندان بر این باورند که شانس مورد اصابت قرار گرفتن صاعقه به دلیل تحول آب و هوایی در جهان، تا سال ۲۱۰۰ افزایش یافته و به مقدار آن ۱ به ۸,۰۰۰ میرسد.

ترس از صاعقه
ترس از صاعقه

 

شرکت PTS طراح، تولید کننده و مجری انواع سیستم های ارتینگ و حفاظت در برابر صاعقه می تواند راهکارهای مناسبی را برای حفاظت در برابر صاعقه ارائه نماید.

One Comment

  1. سلام اطلاعات صاعقه و ارتینگ که گذاشتید عالی بود خواستم تشکر کنم. منم کارشناس ارشد برق قدرت هستم زمینه ارتینگ کار میکنم در شیراز.
    ممنون واقعاً

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *